vrijdag 15 maart 2019

Rekenmuizen haken

Gehaakte rekenmuizen

Benodigdheden:
- katoen garen. Ik gebruikte Grundel cotton quick van de boekenvoordeel. Voor 2 sets muizen had ik 2 bollen per kleur nodig. Ook 2 bollen zwart voor de strepen en neus
- veiligheidsoogjes 5mm van de boekenvoordeel. Deze krijg je makkelijk vast en zitten dan super goed vast.
- knikkers
- vulling
- haaknaald 2,5
- stopnaald
- de stippen op de muizen zijn van vilt. Deze bestelde ik hier:
- de cijfers op de onderkant van de muizen bestelde ik hier: Cijfers vilt
- het patroon komt van Muis stip & haak
Ik heb het patroon aangepast om de muizen iets dikker te krijgen.
Na toer 16 een extra toer als volgt haken: 4v, 2v in de volgende v, herhalen (36). Dan krijg je in toer 18-36. 36 vasten (ipv 30). Na toer 36 krijg je een extra toer als volgt: 4v, 2v samen haken, herhalen (30). Daarna volg je het patroon verder. Vergeet niet de knikkers toe te voegen rond toer 37.
- lijmpistool om vilten stippen vast te plakken.

De muizen passen allemaal in de opbergkaas. Deze kan je zelf maken van een kartonnen doos. Het patroon van de kleine muisjes kan je hier vinden: Klein muisje

Ik heb er opdrachtkaarten bij gemaakt voor in de klas met op de achterkant een foto van het antwoord zodat ze hun eigen werk kunnen nakijken.

De beide sets muizen zijn op 4 manieren te sorteren:
Op aantal stippen/strepen

Op gewicht 

Op cijfers

Op lengte van de staarten

Hoe ik de strepen, stippen, knikkers en cijfers heb verdeeld zie je in volgend overzicht:

Kleur muis
(Gestipt)
Aantal knikkers
(gewicht)
Cijfer
Aantal lossen (staart)
Aantal stippen
Geel
0
3
23
2
Donkerpaars
1
2
26
10
Rood
3
6
20
3
Oranje
5
5
11
1
Donkergroen
7
4
14
8
Lichtblauw
9
7
3
9
Lichtgroen
11
1
17
7
Roze
13
9
8
5
Donkerblauw
15
10
0
6
Lichtpaars
17
8
5
4

Kleur muis
(Gestreept)
Aantal knikkers
(gewicht)
Cijfer
Aantal lossen (staart)
Aantal strepen
Geel
0
9
5
3
Lichtpaars
1
1
3
6
Roze
3
2
11
5
Lichtgroen
5
4
14
7
Donkergroen
7
8
0
10
Lichtblauw
9
5
17
4
Donkerpaars
11
3
8
1
Oranje
13
6
20
9
Rood
15
10
26
8
Donkerblauw
17
7
23
2

Voor de staart haak ik, nadat ik de laatste toer heb gehaakt van het patroon van de muis, het aantal lossen uit de tabel en ga dan vanaf de 2e losse vanaf de haaknaald terug haken. Dan laat ik een lange draad over en daar sluit ik die laatste toer van de billen van de muis mee en werk de draad weg.

Ik hoop dat mijn toekomstige klas hier veel plezier aan gaat beleven. Ik hoop dat jullie de resultaten van jullie rekenmuizen met mij delen. Veel plezier.

Groetjes Jessica

7 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk is dit zeg!!
    Weet wel zeker dat je klas hier veel plezier mee gaat hebben.
    Ze zijn echt héél erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk! Bedankt voor het delen. Ik wilde gelijk kijken voor de vilt stippen en cijfers. Maar de links komen uit op een bloggersite met een error. Zou u mij kunnen vertellen of hun site nu even eruit ligt of de juiste link?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry de link werkte niet maar is nu aangepast en zouden ze het moeten doen

      Verwijderen
  3. Wat een Top idee! Leuk voor de kleinkids! Dank je wel.om te delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie muisjes!
    Heb wel eens een muisje genaaid met kralen om zijn staart om te tellen.
    Dit is ook een erg leuk idee. Daar gaan de kinderen vast veel plezier aan beleven.
    Groet, Ilse (by-ik.blogpost.nl)