vrijdag 15 maart 2019

Rekenmuizen haken

Gehaakte rekenmuizen

Benodigdheden:
- katoen garen. Ik gebruikte Grundel cotton quick van de boekenvoordeel. Voor 2 sets muizen had ik 2 bollen per kleur nodig. Ook 2 bollen zwart voor de strepen en neus
- veiligheidsoogjes 5mm van de boekenvoordeel. Deze krijg je makkelijk vast en zitten dan super goed vast.
- knikkers
- vulling
- haaknaald 2,5
- stopnaald
- de stippen op de muizen zijn van vilt. Deze bestelde ik hier:
- de cijfers op de onderkant van de muizen bestelde ik hier: Cijfers vilt
- het patroon komt van Muis stip & haak
Ik heb het patroon aangepast om de muizen iets dikker te krijgen.
Na toer 16 een extra toer als volgt haken: 4v, 2v in de volgende v, herhalen (36). Dan krijg je in toer 18-36. 36 vasten (ipv 30). Na toer 36 krijg je een extra toer als volgt: 4v, 2v samen haken, herhalen (30). Daarna volg je het patroon verder. Vergeet niet de knikkers toe te voegen rond toer 37.
- lijmpistool om vilten stippen vast te plakken.

De muizen passen allemaal in de opbergkaas. Deze kan je zelf maken van een kartonnen doos. Het patroon van de kleine muisjes kan je hier vinden: Klein muisje

Ik heb er opdrachtkaarten bij gemaakt voor in de klas met op de achterkant een foto van het antwoord zodat ze hun eigen werk kunnen nakijken.

De beide sets muizen zijn op 4 manieren te sorteren:
Op aantal stippen/strepen

Op gewicht 

Op cijfers

Op lengte van de staarten

Hoe ik de strepen, stippen, knikkers en cijfers heb verdeeld zie je in volgend overzicht:

Kleur muis
(Gestipt)
Aantal knikkers
(gewicht)
Cijfer
Aantal lossen (staart)
Aantal stippen
Geel
0
3
23
2
Donkerpaars
1
2
26
10
Rood
3
6
20
3
Oranje
5
5
11
1
Donkergroen
7
4
14
8
Lichtblauw
9
7
3
9
Lichtgroen
11
1
17
7
Roze
13
9
8
5
Donkerblauw
15
10
0
6
Lichtpaars
17
8
5
4

Kleur muis
(Gestreept)
Aantal knikkers
(gewicht)
Cijfer
Aantal lossen (staart)
Aantal strepen
Geel
0
9
5
3
Lichtpaars
1
1
3
6
Roze
3
2
11
5
Lichtgroen
5
4
14
7
Donkergroen
7
8
0
10
Lichtblauw
9
5
17
4
Donkerpaars
11
3
8
1
Oranje
13
6
20
9
Rood
15
10
26
8
Donkerblauw
17
7
23
2

Voor de staart haak ik, nadat ik de laatste toer heb gehaakt van het patroon van de muis, het aantal lossen uit de tabel en ga dan vanaf de 2e losse vanaf de haaknaald terug haken. Dan laat ik een lange draad over en daar sluit ik die laatste toer van de billen van de muis mee en werk de draad weg.

Ik hoop dat mijn toekomstige klas hier veel plezier aan gaat beleven. Ik hoop dat jullie de resultaten van jullie rekenmuizen met mij delen. Veel plezier.

Groetjes Jessica

17 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk is dit zeg!!
    Weet wel zeker dat je klas hier veel plezier mee gaat hebben.
    Ze zijn echt héél erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk! Bedankt voor het delen. Ik wilde gelijk kijken voor de vilt stippen en cijfers. Maar de links komen uit op een bloggersite met een error. Zou u mij kunnen vertellen of hun site nu even eruit ligt of de juiste link?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry de link werkte niet maar is nu aangepast en zouden ze het moeten doen

      Verwijderen
  3. Wat een Top idee! Leuk voor de kleinkids! Dank je wel.om te delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie muisjes!
    Heb wel eens een muisje genaaid met kralen om zijn staart om te tellen.
    Dit is ook een erg leuk idee. Daar gaan de kinderen vast veel plezier aan beleven.
    Groet, Ilse (by-ik.blogpost.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het kost wel even tijd,maar dan heb je toch hele leuke activiteiten voor in de klas.
    Andere collega's zijn ook druk bezig.
    Bedankt voor het leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jessica, zou ik het haakpatroon van je muizen kunnen krijgen?
      Groeten van Hilka

      Verwijderen
  6. jessica, ik wil graag je emailadres exact weten. Dat wat ik heb van gmail, klopt ergens niet, want het komt terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, ben bezig met de reken muisjes. Had een vraagje hoe je de doos hebt gemaakt. Alvast bedankt. Gr. Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo,
    Het patroon van de rekenmuizen zou ik,indien mogelijk graag ontvangen.

    Hartelijke groet,
    Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat super leuk!! Ik kan niet wachten om ze te maken en wat lief dat je het idee deelt!
    Heb je nog iets anders gebruikt om het gewicht per muis te beinvloeden? En ik ben idd ook benieuwd naar hoe de doos er helemaal uitziet en hoe je die gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klopt het dat ik voor twee muizen van dezelfde kleur 1 bol nodig heb?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn vraag was ook of ik uit 1 bol 2 muizen kan balen? En hoe groot zijn de cijfers en stippen die je gebruikt hebt? Kan het via de link niet zie. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jessica, ik wil graag je emailadres exact weten. Dat wat ik heb van gmail, klopt ergens niet, want het komt terug.VSCR888

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is dat correct dat er een muis is zonder staartje. Voor de gestipte is dat de donkerblauwe en voor de gestreepte is dat de donkergroene.